NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
117 - (373) حدثنا
أبو كريب محمد
بن العلاء
وإبراهيم بن موسى.
قالا: حدثنا
ابن أبي زائدة
عن أبيه، عن
خالد بن سلمة،
عن البهي، عن
عروة، عن
عائشة؛ قالت:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يذكر
الله على كل
أحيانه.
{117}
Bize Ebu Kureyb Muhammed
b. Ala ile İbrahim b. Musa rivayet ettiler dediler ki; Bize İbni Ebî Zaide
babasından, O da Halid b. Seleme'den, o da Behiy' den, o da Urve'den, o da
Âişe'den naklen rivayet etti. Aişe:
Nebi (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) (zamanının) her anında Allah'ı zikrederdi» demiş.
İzah:
Bu hadis bütün hallerde
Allah Teala'yı zikir, tesbih, tehlil, tekbîr ve tahmîd'in caiz olduğuna
delildir. Bu hususta ulema ittifak halindedir. Yalnız cünüp ile hayzlı
kimselerin Kur'an okuyup okuyamaması hususunda ihtilaf vardır. Cumhuru ulemaya
göre, cünüp ve hayzlı kimselerin Kur'an okuması haramdır, Hatta Şafiilere göre;
bu hususda bütün ayetle yarım ayetin farkı yoktur. İkisini de okumak haramdır.
Onlara göre cünüp bir kimsenin Kur'an kasdı ile (Bismillah), yahut
(Elhamdulillah) demesi haramdır. Bunlarla zikri kasdeder; Yahut hiçbirşey
niyet, etmezse haram değildir. Cünüp ve hayzlının kalplerinden Kur'an okumaları
ve mushafa bakmaları caizdir. Yıkanmak istedikleri zaman zikir kasdiyle (Bismillah)
demeleri müstahabdır.
Hanefîlere göre; kur'an
kasdiyle (Bismillah) yahut (Elhamdülillah) demek mekruhtur. Fakat bunları
nimete şükür yahut sena kasdiyle söylemekte kerahet yoktur.
İmam Malik Hayzlı
kadına Kur'an okumayı tecviz etmiştir. Tahavî'ye göre Cünüp ve hayzlılar yarım
ayet okuyabilirler. Bu kavil İbni Sema'a tarikiyle İmam Âzam 'dan da menkuldür.
Onlara göre hayzlı bir muallime Kur'an-i Kerîm'i kesik kesik kelimeler şeklinde
okutabilir. Hatta dua ve sena niyetiyle fatihayı okumak dahî caizdir.
«Fetava'i Zahiriyye»
adlı kitabda, «Hayzlı ile cünübün Tevrat, Zebur, ve incili okumamaları gerekir.
Çünkü hepsi kelamullahtır. Vitir duasını okumalarıda mekruhtur. Zira Übey b.
Ka'b (R.A.) kunut duasını Kur'an-ı Kerîm'den iki sure saymıştır.
Büyük veya küçük abdest
bozarken ve cima halinde zikrin mekruh olduğunu teyemmüm babında görmüştük. Şu
halde Hadis-i Şerif o hallerle tahsis olunmuş demektir. Yani bu hadisten maksat
o hallerden gayri Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in her zaman Allah'ı
zikir ettiğini anlatmaktadır. Bu hususta abdestli abdestsiz veya cünüp
bulunmakla ayakta, oturur, yürür veya yatar halde bulunmak arasında hiçbir fark
yoktur.